fredag den 13. august 2010

Dag 9 - 09.08-2010 - Fra Strehla til Freital - 80 km

Det var en ny varm solskinsdag, men hotelfatter, fortalte at Elbe cykelvejen formentlig var spærret mange steder pga. vandet, som havde bredt sig ud over Elbens breder og cykelstier, og ingen af færgerne over Elben kunne sejle.
Man kunne dog godt fortsætte på "vores" side af Elben, men det var voldsomt med vandmængderne,  og mange ting stod under vand, haver, træarealer, cykelveje og engarealer. Det var resultatet af de forgangne dages regn, der var kommet i området, og Neiseflodens vandmængder ved Polens grænse.


Men mange cykelturister (og vi) forsøgte at følge Elbecykelvejen, og når man mødte modkørende kunne man spørge hinanden om næste strækning var farbar. Men alligevel måtte vi give op, når cykelvejen pludselig foran os stod under vand, og bænkene langs cykelstien blot lige kunne anes under vandet.

Men alt ialt blev det en fantastisk flot cykeltur langs Elben med byer og slotte liggende op af flodbredssiderne. Den første vin stødte vi på her på den sachsiske vinrute langs Elben. Så maleriske vinbyer blev fulgt af  velbevarede gamle huse i større byer som Riesa, Meissner og så tilsidst Dresden (kl. ca. 14).

Dresden er storslået pga. de historisk gamle slotte, kirker, residencer, teatre, og for os en voldsom koncentration af historie (som vi ikke lige har fået med på turen hertil). Men hovedpunktet er jo Frauenkirche, som nu er færdigrestaureret, og står i sin fantastiske pragt.

Kørselen fortsatte dernæt ud af Dresden og på den videre vej op i højlandet mod Chemnitz. Her er det bjergene ind til Tjekkiet, som der køres i, så de næste dage får benene noget at se til. Dagens slut var 15 km efter Dresden, hvor der lå en pension uden morgenmad langt inde i en bjergby her i Freital.

Dagens rute

Klik for detaljer









Lidt facts
Start: Strehla  09:05
Slut: Freital 17.00 – Pension Wassner – 35 € excl morgenmad
Køretid: 4:55
Højdemeter: 454 m
Regntøj: Nej
Temperaturer: 25 gr mest sol
Overnatning: Pension Wanssner – 35 € excl morgenmad


Lidt gps-facts

Ingen kommentarer: