fredag den 27. august 2010

Dag 27 - 27.08-2010 – Fra Arco til Solferino – 94 km

Efter få km på dagens rute nåedes Gardasøen.
Der var tidlig afgang i dag, da der op af dagen vil være megen trafik på den lille vej op af de ca. 45 km langs søen.
Derfor var det morgenudgaven af udsigten over søen, på denne første del.

På denne første del var der enkelte tunneller, men de var korte, og godt belyste (her på østsiden af søvejen).
Alt i alt var der megen trafik, på hele dagens tur langs søen (omkring 5 timer), men det ok at cykle der, da det hele trods alt går rimeligt langsomt. Nogle få steder på ruten, var der nogle kilometers cykelsti langs vejen.

Senere på dagen var der blakket, lummert vejr langs søen, så ind i mellem var der noget sommerdis ud over den jo ellers farverige sø.

Alt i alt en god oplevelse, omend det også kunne have været fint at have sluppet for bare de 50.000 af turisterne......., men sådan er verden jo ikke skruet sammen.

Dernæst gik turen sydvestlig væk fra søen og ind i det flade land, som er starten på den frodige Po-slette. Det var en stor kontrast til de seneste dages cykelkilometer, og efter 15-20 km hernede, blev det dagens slutpunkt i en forholdsvis lille by.

Ved at stige op til den gamle middelalderlige borg og by , der ligger højt over byen Solferini, er der flot udsigt til Gardasøen i det fjerne.

Dagens rute

Klik for detaljer




Lidt facts
Start:  Arco 08:15
Slut: Solferini 17:30
Køretid: 5:25
Højdemeter:522
Regntøj: Nej
Temperaturer: 31 gr – Mest sommerdiset
Overnatning: Hotel La Spia d'Italia - 70 € incl. morgenmad




Lidt gps-data



Dag 26(b) - 26.08-2010 – Møde med en "rigtig" langturs cyklist

Under denne tur på næsten 4 uger, har vi ikke hørt eet eneste ord dansk, og altså ikke stødt på en eneste dansk rejsende.
Men denne dag lidt før Trento, mødte vi noget der smagte lidt af fugl. Pludselig så vi en "ældre" herre på en hvid damecykel og med et stort svensk flag på styret.

Under overhalingen af damecyklen, duftedes måske en smule af alkohol, og gammelt tøj, men vi spurgte da lige, om han var svensker. Også han – som os - var målløs, for han havde også kørt på cykel i mange uger, og havde heller ikke hørt et ord svensk eller skandinavisk.

Nu er det sådan, at vi har mødt mindt 100, som har udbrudt benovelse over vores tur, men her var der een, der ikke på den måde viste overraskelse, og da vi spurgte hvor han skulle hen, ja så skulle han også – som os – sydpå mod Verona, men i stedet  lidt til venstre. Han var på vej til Indien, inden turen skulle gå hjem over Rusland.

Han kunne fortælle historie.

Han havde de senere år været på cykeltur til Sydafrika og hjem igen, og defor været i rigtigt mange lande undervejs. En tur over vist nok et par år. Nu var han kommet hjem til Sverige, men i stedet for at blive, havde han besluttet at tage afsted igen.

Var startet med at tage til Danmark, og kørt til Ribe. Her havde han købt en kraftig Mustang damecykel hos den lokale Kvickly.
Han fandt dog ud af at han selv skulle samle den, men da han ikke havde værktøj, fik han alligevel Kvickly folkene til at hjælpe sig formedelst et par hundrede kr.

Dernæst var han kørt til Lolland for at besøge præstens kone dernede. Inden turen gik til Rostock og videre sydpå.

Overnatningerne foregik ved at have en pressenning med, og så finde diverse overnatningsmuligheder under træer eller evt. ved andre, der kunne hjælpe een med det. Og som han sagde, så sad han og ventede til næste dag, med en whisky som aftens-fornøjelse.

Efter at have fået lov til at tale skandinavisk et øjeblik, kørte vi videre i hvert vores tempo mod syd, og vi fik som hilsen et trut - fra hans truthorn på styret.

Og denne gang var det os, som måtte være benovet.


Dag 26 - 26.08-2010 – Fra Ora/Aura til Arco– 87 km

Her fra Arco fulgtes cykelvejen videre ad Eisack/Adige floden. Den fulgtes i 30-40 km. Langs høje knejsende klippefyldte bjerge og grønne bjerge på hver side af floden.
Det var overvældende med de mange æbleplantager langs alle disse 40 km - foruden megen vin og også en hel masse andet frugt.

Cykelvejen, som nærmest er gået fra grænsen i Brenner og her til Trento, fortsætter videre langs floden mindst til Borghetto på vejen til Verona (og måske længere).
Og den har lige fra Vipiteno og her til Trento været utrolig god, og godt skiltet – faktisk den bedst udførte og gennemførte cykelvej, som er oplevet i de 4 uger.

Men turen valgtes i stedet her fra Trento, at gå ind i landet. For at køre af "bagvejen" til Garda søen.

Det viste sig, at det var en ret trafikeret vej, og der var i starten 2 lange tunneller på hver 600-900 m's længde og hvor det samtidig steg med 6-8%, og når trafikken samtidig er intens, er det ikke den morsomste cykeloplevelse.
Men vel igennem disse, begyndte det at gå nedaf efter en lang opstigning, og senere kunne der vælges dels nogle cykelveje, dels nogle veje lidt på afstand af den trafikerede hovedvej, så den sidste tur gennem kilometerlange frugtplantager i stor stil, med kiwi, æbler, blommer, vin og en hel masse mere, var god at opleve.

På denne sidste tur, kørtes forbi farvestrålende søer – sådan lidt forsmag på Garda søen – bl.a. Lac di Cavedine.

Der var slutpunkt i Arco – ca 7 km fra Gardasøen, en fin by med udgangspunkt for masser af mountainbikere, racercyklende, bjergbestigere og vandrere.

Dagens rute

Klik for detaljer






Lidt facts
Start:  Ora 08:50
Slut: Arco 16:15
Køretid: 4:45
Højdemeter:544
Regntøj: Nej
Temperaturer: 31 gr – Mest sol
Overnatning: Hotel Garden - 70 € incl. morgenmad



Lidt gps facts

onsdag den 25. august 2010

Dag 25 - 25.08-2010 – Fra Sterzing Vipeteno til Ora/Aura – 102 km

Hvis sidste indlæg om seneste tur blev fortalt i høje vendinger, er det svært at skulle skrive om dagens oplevelser. Så det skal blot siges kort. Waw, wav og wav. 6-7 timer i paradis.

Kørselen fra Vipiteno i 975 m højde ned til Bolzano i ca. 250 m over 75 km, var som det kan forstås, med næsten kun nedkørsel (undtagen nogle få mindre opstigninger inde på bjergkammen), men ellers hele tiden langs Eisack-floden ind i slugterne mellem de kæmpe høje knejsende græs-, vin-, frugt- og by-belagte bjergsider.

Og nærmest alle de 75 km med en cykelsti på rigtig god asfalt ved siden af motorvej, landevej, og togbane, som alle skal have plads ind igennem slugterne.

Efter Bolzano fulgtes vinruten (også god asfalteret cykelsti næsten hele vejen). Her var der vin, æbler, blommer, og alskens anden frugt langs hele cykelruten, så der kørtes inde i plantagerne. Smukt.
Vinruten er mondæn og priserne for overnatning er ligeså i området.


Dagens rute

Klik for detaljer






Lidt facts
Start:  Vipiteno 08:50
Slut: Ora 17:50
Køretid: 5:39
Højdemeter: 777
Regntøj: Nej
Temperaturer: 30 gr – Mest sol
Overnatning: Hotel Elefant - 90 € incl. morgenmad



Lidt gps-data

Dag 24 - 24.08-2010 – Hviledag i Sterzing Vipiteno

Efter 6 dages cykling – en hviledag.

Den lille by Vipiteno, som er een af de første byer inde i Italien, er stærkt besøgt, og det er sådan set forståeligt nok, pga. den fine altstadt.

Men ellers blev cyklerne efterset, renset og smurt, og dagens anstrengelser blev udført via svømmetag i byens pool og løft af italienske hvidvinsglas.




tirsdag den 24. august 2010

Dag 23(b) - 23.08-2010 – Et tilbageblik på cykling i Tyskland

Cykelturen fra nord til syd gennem Tyskland, tog 3 uger – over ca. 1500 km. Det giver jo et godt indblik i cykling i landet.

Vi mønstrer os i Danmark over vores cykelkultur med cykelstier, cykelruter osv. osv., og vel med rette. Men det var kæmpepositivt at opleve Tyskland, som i endnu højere grad er cykelmindet.

Landet er plastret til med cykelruter fra snart sagt enhver lille by til den næste, og de store cykelveje langs floderne fra syd til nord og fra vest til øst.
Og cykelvejene er skiltet utroligt flot snart sagt alle steder.
De små cykel-vejviserskilte hænger overalt.

Cykler må køre på alle fortove, på alle gågader på alle ensrettede gader mod trafikken, alle biler er utroligt hensynsfulde overfor cyklister, de holder altid tilbage, hvis det ser ud til at cyklisterne skal krydse en vej.
Ingen fodgængere er sure over, der kører cyklister på fortovene og i gågaderne, og cylisterne kører ikke vildt i gågader – cyklister og fodgængere accepterer hinanden på samme vej.

Det må være næste skridt i Danmark, at man kunne komme hen til sådanne forhold.......


Dag 23- 23.08-2010 – Fra Innsbruck til Sterzing/Vipeteno – 56 km

Fra Innsbruck er der kun den direkte vej til Italien over Brennerpasset. Den 38 km lange stigning fra ca. 600 m til 1400 m.

Dagen var fyldt med varme og sol, og turen op gav et ekstraordinært natursceneri af alpe-bjerge, som gjorde de hidtil 1600 km hele turen værd. Og at få lov til i 3 timer at sidde på en hår cykelsaddel og se det hele  passere forbi er stort.

Opstigningen på landevejen ved siden af motorvejen, var på glimrende cykelvej, omend der selvfølgelig var lidt trafik, men svingene i højderne gør trafikken langsom.
Og anstrengelserne mht. de 38 kms opstigning, var til at overkomme i og med at stigningen var sådan jævnt med 2-3-4-5% hele tiden, og anstrengelserne glemtes såmænd pga. de store scenarier.

Først de siste 2-3 km op til Brenner var der stor stigning på – sådan 9-12%, men toppen var jo nær, så.....

En enkelt punktering måtte klares under opstigningen.

Vel oppe i Brenner, krydsedes derfor grænsen til Italien. Og herfra går det kun nedaf, så næste cykeldag venter megen nedkørsel, da f.eks. Bolzano ligger nede i ca. 250 m's højde. Dagens slutpunkt blev Sterzing Vipiteno - 15 km inde i Italien, hvor vi endnu kun er nede i 1000 m's højde.

Dagens rute

Klik for detaljer






Lidt facts
Start:  Innsbruck 08:40
Slut: Vipetino 15:15
Køretid: 3:50
Højdemeter: 1156
Regntøj: Nej
Temperaturer: 31 gr – Mest sol
Overnatning: Hotel Sterzinger Moos - 75 € incl. morgenmad



Lidt gps data